
	 53
Médiakutató, 2026. nyár  

XXVII. évf. 2. szám, 53–63. o. 
10.55395/MK.2026.2.6

A lapkiadás átalakulása  
az 1980-as évek második felében 
és a rendszerváltás első évében

Gálik Mihály
Budapesti Corvinus Egyetem
Tömpe István
Budapesti Corvinus Egyetem

A lapkiadásban szinte semmi nem változott az 1980-as évek közepéig a tervgazdálkodást jellemző irányításhoz 
képest, s megmaradt a sajtó 1962–63. években némileg megenyhült pártállami felügyelete is. Az 1980-as évek 
második felében kibontakozó reformmozgalmak részeként újságírók, médiakutatók és politológusok ad hoc 
megalakult kutatócsoportja kidolgozott egy javaslatot a sajtónyilvánosság reformjára, mert úgy látták, hogy a 
tervezett gazdasági és társadalmi reformok sikerének egyik előfeltétele a nyilvánosság reformja. Két országos 
terjesztésű napilap, a Magyar Hírlap és a Magyar Nemzet példáján mutatjuk be, milyen lehetőségek álltak az 
érintettek előtt, és miként próbáltak ezekkel élni. Röviden még érintjük, hogy a többpártrendszerre való átté-
rést megelőző politikai tárgyalásokon miként látták és/vagy képzelték el az állami tulajdon kezelését általában.

Kulcsszavak: átalakulás, lapkiadás, pártállam, privatizáció, tulajdon

The transformation of newspaper  
publishing in the second half  

of the 1980s and during the first 
year of the regime change

The introduction of the New Economic Mechanism in 1968 hardly affected newspaper publishing. Almost noth-
ing changed compared to the central control typical of a planned economy until the mid-1980s, and the party-
state supervision of the press, somewhat relaxed in 1962–63, also remained in effect. As part of the reform 
movements that emerged in the second half of the 1980s, an ad hoc research group of journalists, media re-
searchers and political scientists wrote a proposal to reform the public sphere, because they believed that the 
reform of public communication was a precondition for the success of the planned economic and social reforms. 
The idea clearly influenced the newsrooms of political daily papers, as most journalists working there felt that 
their own livelihoods also depended on whether the reforms would succeed. Using the example of two state-
owned nationwide broadsheets, Magyar Hírlap and Magyar Nemzet, we show what options were available to 
those involved and how they tried to use them. We also discuss what role the government formed after the free 
elections played in the privatisation of the latter paper. Finally, we briefly touch on how the political negotia-
tions before the shift to a multi-party system conceived of the general handling of state-owned property.

Keywords: journalists, newspapers, privatization, public, reform

https://doi.org/10.55395/MK.2026.2.6


54	 Gálik Mihály – Tömpe István

1. Bevezetés: A napilapágazat helyzetéről

Az új gazdasági mechanizmus bevezetése 1968-ban a lapkiadást alig érintette. A tervgazdálkodást jellemző köz-
ponti irányításhoz képest szinte semmi nem változott az 1980-as évek közepéig, s megmaradt a sajtó 1962–63-
as években némileg megenyhült pártállami felügyelete is. Lapot alapítani csak állami engedéllyel lehetett, az 
alapítási kérelmet a Minisztertanács (MT) Tájékoztatási Hivatala bírálta el. Az engedélyt kapott kérelmezőt 
a szakmai zsargonban lapgazdának nevezték, a lapgazda afféle látszattulajdonosnak, ha úgy tetszik, proxinak 
számított, s a tulajdonosi jogoknak csupán egy része fölött rendelkezett.

1986 első felében az Országgyűlés elfogadott egy sajtótörvényt (1986. évi II. törvény a sajtóról, a továbbiakban Stv.), 
amely 1986. szeptember 1-jén lépett hatályba. Az Stv. ugyan megfogalmazta az állampolgárok tájékoztatáshoz 
való jogát, illetve a különböző közhatalmi és üzleti szervezetek és intézmények tájékoztatási kötelezettségét, a 
lapalapítás joga a sajtóigazgatási rendelkezések szerint sem magánszemélyekre, sem jogi személyiséggel nem 
rendelkező egyesüléseikre nem terjedt ki.

Az állampárt, a Magyar Szocialista Munkáspárt (MSZMP), de facto saját vállalkozásaként működtette a leg-
nagyobb lapkiadót (a Hírlapkiadó Vállalatot), amely az országos terjesztésű napilapok piacának több mint fe-
lét uralta, a regionális (megyei) terjesztésű napilapok piacán pedig lényegében az egyetlen szereplő volt (Gálik 
et al. 1990). A lapkiadás másik nagyvállalata, a Lapkiadó Vállalat állami tulajdonban volt, s 1989-ben felvette 
a Pallas Lap- és Könyvkiadó nevet. A Pallas két országos terjesztésű politikai napilap, a Magyar Hírlap és a 
Magyar Nemzet mellett sok egyéb sajtóterméket is kiadott.

Tanulmányunkban elsősorban azzal foglalkozunk, miként ment végbe az átalakulás folyamata az állami tulaj
donban lévő Lapkiadó Vállalat két országos terjesztésű napilapja, a Magyar Hírlap és a Magyar Nemzet esetében. 
Előrebocsátjuk: nem tűzhettük ki célul, hogy a médiaágazat egészét vizsgáljuk, mert az egy vaskos monográfia 
terjedelmét igényelné. Meggyőződésünk, hogy ilyen korlátok között is érdemes a napilapágazat átalakulását  
elemezni, valamint összevetni a feldolgozóipari ágazatokban lezajlott privatizációval.

Visszatérve a lapkiadásra: az ágazatra nagy hatással volt a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény, 
valamint az 1988. évi XXIV. törvény a külföldiek magyarországi befektetéseiről, amelyek 1989 első napján lép-
tek hatályba. A külföldi befektetők érdeklődéséhez nagyban hozzájárult, hogy a fejlett országok többségében 
a lapkiadás ekkor már nem volt képes növekedni, ugyanakkor az érdekeltek azt is látták, hogy a küszöbön álló 
rendszerváltás a magyarországi lappiac jelentős növekedését hozhatja magával.1 Várható volt, hogy a fokozatosan 
kialakuló piacgazdaságban növekszik majd a termékek, a szolgáltatások reklámozása iránti igény, valamint meg-
nő a korábban háttérbe szorított fogyasztói magazinok piacán is a kereslet. Az pedig, hogy a külföldi befektetők 
az elavult és drága szerkesztőségi és nyomdai technológiák lecserélésével komparatív költségelőnyökhöz juthat-
nak, még vonzóbbá tette számukra a magyar piacot (Gálik et al 1990).

2. A lapkiadás új szakasza a társadalmi-politikai és jogi környezet megváltozásával

A sajtótörvény által megnyitott lehetőségekkel élve lassan megindult az új sajtótermékek kiadása különböző 
vállalkozási formákban, s az új szereplők megjelenése a lapágazat színterén hamarosan éreztetni kezdte hatását 
(Farkas 1989, Juhász 2005). A változások jogi kerete az Stv. volt, katalizátora viszont az MSZMP 1988. május 
20–22. között tartott országos pártértekezlete: az ott hozott döntések, határozatok nyomán gyakorlatilag véget 
ért a késői Kádár-korszak. A sorsdöntőnek tekinthető országos pártértekezleten a küldöttek az MSZMP főtitká-
rának Grósz Károly miniszterelnököt választották meg, aki meghatározó szerepet játszott a pártértekezlet elő-
készítésében. Említést érdemel még, hogy az MSZMP KB gazdaságpolitikai titkárát, Németh Miklóst – kissé 
váratlanul – megválasztották az MSZMP Politikai Bizottsága (MSZMP PB) tagjának. Az állampárt lényegében 

1  1989 nyarán a kormány módosította a sajtótörvény végrehajtási utasítását, s ezt követően nem kellett engedélyt kérni 
a lapkiadáshoz; a lapalapítónak mindössze bejelentést kellett tennie a hatóságnál.



A lapkiadás átalakulása az 1980-as évek második felében és a rendszerváltás első évében	 55

feladta a sajtó közvetlen pártirányításának dogmáját, s 1988 augusztusában megszüntette az MSZMP KB Agi-
tációs és Propaganda Osztályát (Gálik 2025).

Az MSZMP KB 1989 februárjában tartott ülésén elfogadta a többpártrendszert, s ezzel a „gördülő rendszer-
váltás” (Bozóki 2019) megállíthatatlannak bizonyult. Március 22-én nyolc szervezet részvételével megalakult 
az Ellenzéki Kerekasztal (EKA), amelyet az MSZMP lassan elfogadott tárgyalópartnernek. Az MSZMP és az 
EKA közötti tárgyalások megkezdéséről szóló megállapodást 1989. június 10-én írták alá. Az MSZMP delegá-
ciója vezetőinek követelésére az EKA hamarosan kibővült egy újabb csoporttal, az állampárt szatellitintézmé-
nyeit és egyes társadalmi szervezeteket tömörítő úgynevezett Harmadik oldallal, s átalakult Nemzeti Kerek
asztallá (NKA). Július közepén a felkért/delegált szakértők részvételével megkezdődtek a tárgyalások (Bozóki 
2019). A megbeszélések három szinten zajlottak: az első a plenáris szint volt, a második a középszint politikai 
és gazdasági-szociális tematikával, a harmadik pedig a szakértői szint, ahol napirendre került a tulajdonreform is. 
Az NKA-tárgyalások hivatalosan 1989. szeptember 18-án zárultak le, de azért a szakértők hébe-hóba még no-
vemberig néhányszor összeültek – igaz, nem sok eredménnyel.

Az egyes politikai pártok/irányzatok és egyéb szervezetek 1989. elejétől kezdődően fogalmazták meg a tulajdon-
nal kapcsolatos elképzeléseiket. Népszerűek voltak a közösségi vagy csoportos tulajdonformák; a szakértők zöme 
az állami tulajdon lebontásának mértékét néhány év leforgása alatt 30 és 50 százalékra becsülte. Kornai János, 
az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének osztályvezetője, nem mellesleg a Harvard Egyetem professzora az 
Indulatos röpirat a gazdasági átmenet ügyében című munkájában, amelynek kéziratát 1989. október 11-én zárta le, 
az első fejezetben foglalkozott a tulajdonnal.2 Úgy látta, hogy Magyarország a piacgazdaság felé veszi az irányt, és 
az állami és a magánszektor együttélésében megmutatkozó duális gazdaság lesz. Azt is hangsúlyozta, hogy a foko-
zatosan csökkenő állami szektor részaránya lassúbb ütemben csökken annál, amit a szakértők többsége előrevetít.

A magyarországi privatizáció első szakasza az úgynevezett spontán privatizáció volt (az 1988 és az 1990 közötti 
időszak), ezt követte az új kormány beiktatásától az államilag felügyelt rendszer/eljárás (Sárközy 1993). A pri-
vatizáció történeti és intézményi gyökereit a korábbi években, elsősorban az 1980-as évek derekán kidolgozott 
vállalatközpontú menedzsment reformok jelentették (Sárközy 2012). A feldolgozóiparban a reformok csaknem 
teljes szabadságot adtak a menedzsmentnek, valamint más, a minisztériumot és a dolgozókat képviselő vállalati 
irányító testületeknek, azonban a valódi tulajdonjog az államnál maradt. A sajtóprivatizáció esetében némileg 
hasonló törekvések bontakoztak ki, elsősorban a szerkesztőségek részéről, így a tulajdon birtoklásának gazda-
sági-jogi értelemben vett megjelenése mindkét szférában konfliktusok közepette alakult ki. Az NKA Gazdasá-
gi szakbizottságában (II/3) a tulajdonreform nem is gyakorlati, hanem inkább politikai kérdésként vetődött fel. 
A tárgyalások indulásakor az volt a szándék, hogy különféle elképzelések bemutatásának és megvitatásának 
fórumot nyújtsanak. Az előkészítés bizonytalan keretek között haladt, mert ekkorra a spontán privatizációval 
szemben már meglehetősen nagy társadalmi ellenérzés alakult ki, ám a kormány még nem szánta rá magát 
arra, hogy felügyelete alá vonja a folyamatokat. A feladat az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) megalapításá-
nak előkészítése volt, amelynek során szükség volt az érdekeltek meggyőzésére és a folyamatok felgyorsítására. 
Ebben a sajátos helyzetben Nyers Rezső, az MSZMP elnöke felkérte az állami privatizációs szervezet megszer-
vezésére irányuló projekt vezetőjét, Tömpe István kormánybiztost, hogy képviselje az MSZMP-t a Gazdasági 
szakbizottságában. A tárgyalások legfőbb kérdése a spontán privatizáció leállítása volt, de a kormány nem állí-
totta le, csak később lépett fel ellene. A fő ok a vállalatvezetők kényes helyzetében keresendő, mivel a kormány 
immáron nem gyakorolt felettük közvetlen felügyeletet. A pártok többnyire elutasították az állami tulajdon 
túlsúlyát (talán a szocialista államra gondolva), viszont a többféle módon értelmezett társadalmi tulajdont a 
többség helyeselte. Az 1989. augusztusi 2-ai nyitóüléstől kezdődően többen ismertettek különféle, egyébként 
gyakran változó álláspontot, de végül is a narratívát eluralta a spontán privatizáció kritikája.3

2  Kornai munkáját a HVG Rt. adta ki zsebkönyvformátumban igen magas példányszámban. Később még más kiadóknál 
is megjent, beleértve a külföldi kiadásokat is: mondhatni amolyan közgazdasági bestseller lett belőle.
3  Ezek egy része megtalálható a Magyar Országos Levéltárban (MOL P.2117. 9. doboz), illetve a Magvető és az Újmandá-
tum Kiadóknál megjelent, A rendszerváltás forgatókönyve című hatkötetes kiadványban.



56	 Gálik Mihály – Tömpe István

A küldöttek közül Szalai Erzsébet (1990: 20) szociológus, a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligájának 
(LIGA) szakértője a tárgyalásokat követően kritikusan foglalta össze a kiinduló helyzetet:

A résztvevők döntő többsége úgy indult, hogy szerepét és céljait a tárgyalási folyamat 
során fogja kialakítani. Ez a bizonytalanság nem volt véletlen. Majd minden szereplő 
érezte, hogy megbízatását nem a társadalomtól vagy annak valamely csoportjától kapta, 
de a többség még csak nem is az általa képviselt szervezettől. Nem tudhatta, melléjük 
állnak-e társadalmi erők, és ha igen, melyek és milyen súllyal.

Szalai értékelése nem csupán a harmadik oldal küldöttjeire, hanem az ellenzék egészére is vonatkozott, még 
ha a következő hónapokban a tulajdonreform-elképzelések egyre világosabbá váltak is, s a politikai irányzatok 
mentén jelentős különbségek alakultak ki.

3. Az állami tulajdonban lévő két országos terjesztésű politikai napilap,  
a Magyar Hírlap és a Magyar Nemzet múltja és útkeresése4

A Magyar Hírlapot félhivatalos kormánylapként, az új gazdasági mechanizmus életbe lépéséhez kapcsolódóan 
1968-ban alapították meg. Az újságot sokáig a szürke hivatalosság jellemezte, így az 1987-ben a miniszterel-
nöknek megválasztott Grósz Károly megpróbálkozott a lap életszerűbbé, olvashatóbbá tételével. Hamar kide-
rült, hogy a közügyek iránt érdeklődő olvasóknak a kormány környezetéből tudatosan kiszivárogtatott infor-
mációk érdekesnek, vonzónak bizonyultak, erre lehetett következtetni az eladott példányszám emelkedéséből. 
Miniszterelnökként Grósz a Magyar Hírlap lapgazdai szerepét is betöltötte, s élt is ezzel a szereppel, a Magyar 
Hírlapot a központi reformokat támogató lapként kezdte pozícionálni. Emellett a kormányfő kezdeményezte a 
nyomtatott sajtó elavult struktúrájának gyökeres átalakítását – igaz, nem sok sikerrel (Gálik 2025). Immár az 
MSZMP főtitkáraként Grósz 1988. november 24-én lemondott kormányfői posztjáról, az Országgyűlés pedig 
Németh Miklóst választotta meg miniszterelnöknek, aki ezzel a Magyar Hírlap lapgazdaszerepét is megörökölte.

3.1. Út a Magyar Hírlap Könyv- és Lapkiadó Rt. megalakulásáig

A Magyar Hírlap szerkesztőbizottsága 1989 februárjában tartott munkaértekezletén részt vett Németh Miklós 
miniszterelnök, és szó esett a lap jövőjéről is. Többen felvetették, hogy meglátásuk szerint Magyarország ha-
lad a legális többpártrendszer felé, előbb-utóbb országgyűlési választások lesznek, s feltehetően majd koalíciós 
kormány alakul. A hozzászólók úgy látták, hogy a Magyar Hírlap jövője a független napilappá való átalakulás, 
amivel a lapgazda szerepét is képviselő kormányfő egyetértett, de egyszersmind hangsúlyozta, hogy tudomása 
szerint a Magyar Hírlap veszteséges, így a lap önállósodása csak akkor támogatható, ha kiadása gazdaságossá 
válik. Az érdeklődő külföldi befektetők közül a szerkesztőség végül is a Mirror Holdings Ltd. brit konglomerá-
tummal kezdett tárgyalni. A többségi tulajdonost, Robert Maxwell sajtómágnást Beck Tamás kereskedelmi 
miniszter üzleti látogatásra hívta meg 1989 nyarán, s Maxwell az augusztus közepén lezajlott megbeszélései so-
rán jelezte, hogy a Mirror Holdings számára alternatíva a magyar nyomtatott sajtóba történő befektetés, majd 
Beck Tamás ajánlásával elérte, hogy a miniszterelnök is fogadja őt.

Hetekkel azelőtt, hogy elkezdődtek volna a Mirror Holdings és a Magyar Hírlap szerkesztősége közti üzleti 
tárgyalások, Bossányi kezdeményezésére a lap vezetése azzal a javaslattal állt elő, hogy az újság ismét jelenjen 

4  A Magyar Hírlap és a Magyar Nemzet napilapok átalakulásának folyamatát Bossányi Katalin (1990) és Murányi Gábor 
(1992) könyve, valamint Jakab Zoltán és Gálik Mihály (1991) angol nyelven kiadott terjedelmes tanulmányának megfelelő 
részei alapján foglaljuk össze, és forrásként használjuk még Buzinkay Géza (2016) történész monográfiáját is.



A lapkiadás átalakulása az 1980-as évek második felében és a rendszerváltás első évében	 57

meg vasárnap is tizenhat oldalon. A fő cél az volt, hogy a társadalmi párbeszéd égisze alatt a Magyar Hírlap 
teremtsen nyílt fórumot valamennyi párt és politikai tömörülés számára, adjon lehetőséget vitára az aktuális 
közéleti kérdésekről. Bajnok Zsolt főszerkesztő az írásba foglalt tervezetet eljuttatta a sajtót felügyelő Pozsgay 
Imre államminiszterhez, aki erkölcsi és politikai támogatásáról biztosította a Magyar Hírlap szerkesztőségé-
nek kezdeményezését. Ezután Bossányi felvette a kapcsolatot a kerekasztal-tárgyalásokon résztvevő mindegyik 
párttal, illetve társadalmi szervezettel, beleértve számos ellenzéki szervezetet is. Valamennyien üdvözölték a 
kezdeményezést és felajánlották az együttműködést, de korai volt az öröm: Bossányi megfogalmazásában ekkor 
beütött a ménkű, ugyanis levelet kapott Csurka Istvántól. Csurka a levelet a Magyar Demokrata Fórum (MDF) 
Országos Elnöksége nevében 1989. szeptember 11-ei keltezéssel írta alá, tehát nem magánlevélről volt szó, s a 
levelet a miniszterelnöknek és az államminiszternek is elküldte. Elég egyetlen bekezdést idézni belőle:

A mindenkori magyar kormányt megilleti egy saját újság. Így természetesen a Németh-
kormányt is. A Magyar Hírlapnak – amíg ez fennáll – ezt kell szolgálnia. … A jövendő, 
a választások utáni magyar kormánynak módjában lesz majd intézkedni megfelelő szer-
kesztésű kormánylapról, és ehhez nyilvánvalóan meg fogja teremteni a személyi és tárgyi 
feltételeket (idézi Bossányi 1990: II. 3. alfejezet).

A Magyar Hírlap szerkesztősége megosztott volt a hogyan tovább kérdésében, így a többség – ötvenöt munkatárs – 
aláírásával levelet juttatott el Németh Miklós miniszterelnökhöz 1989. szeptember 25-én, amelyben ismertette 
a kialakult helyzetet. A kormányfő úgy döntött, hogy a Minisztertanács Hivatalának elnöke, Raft Miklós tár-
gyaljon a szerkesztőség képviselőivel, bevonva az ő két személyi tanácsadóját is. A találkozóra feszült hangu-
latban került sor 1989. október 2-án, ennek ellenére a miniszterelnök nem a tanácsadóival, hanem a Magyar 
Hírlap képviselőinek érvelésével értett egyet. Németh Miklós a kormány támogatását levélben tudatta a Ma-
gyar Hírlap szerkesztőségével is:

Felhatalmazást kapott a Minisztertanács Hivatalának elnöke, hogy a Magyar Hírlap 
főszerkesztőjével együtt, a Pallas Kiadó közreműködésével kezdjen tárgyalásokat a Ma-
gyar Hírlap részvénytársasággá való átalakulásáról, valamint ehhez belföldi és külföldi 
tőkék bevonásáról (idézi Bossányi 1990: II. 3. alfejezet).

Raft Miklós államtitkár és Tábori András, a Magyar Hírlap helyettes főszerkesztője kisvártatva Londonba uta-
zott tárgyalni a Mirror Group Newspapers (MGN) kiadó képviselőivel. Az MGN tulajdonosa Robert Maxwell, 
valamint Raft Miklós és Tábori András 1989. október 23-án írta alá a megállapodást arról, hogy az MGN rész-
vényesként bekapcsolódik a Magyar Hírlap kiadásába, amint annak kiadója átalakul nyilvános részvénytár-
sasággá (továbbiakban: Társaság). Abban is megállapodtak, hogy az újság a kormányhoz közel álló független 
politikai napilapként folytatja működését. Tábori a megállapodás aláírását követően azonnal telefonon hívta 
Bossányi Katalint, és megkérte, hogy a Magyar Hírlap szerkesztősége a lehető legrövidebb időn belül hozza lét-
re a Magyar Hírlap Alapítványt, mert az mint jogi személy fontos szerepet kaphat a Társaság megalapításakor. 
A szerkesztőség 2000 forint per fő hozzájárulással összeadott egy nap alatt százezer forintot, amellyel annak 
képviseletében Bossányi és a lap olvasószerkesztője bejegyeztette a Magyar Hírlap Alapítványt a Cégbíróságon.5

1990. február 13-án Budapestre érkezett Robert Maxwell, és az egyik magyar befektető, az Országos Keres-
kedelmi és Hitelbank tanácstermében aláírták a Magyar Hírlap Lap- és Könyvkiadó Részvénytársaság alapító 
okiratait. Az aláírók nyomban átalakultak igazgatótanáccsá, s az igazgatótanács azonnal beiktatta az új főszer-

5  1989. november 3-án szívrohamban elhunyt Tábori András. A szerkesztőség tagjai Bossányi Katalint kérték fel, hogy 
vigye tovább a tárgyalásokat. Ő néhány feltételt szabva elfogadta a felkérést.



58	 Gálik Mihály – Tömpe István

kesztőt, Németh Pétert, a Magyar Hírlap szerkesztőségének rovatvezetőjét.6 Maxwell elégedett volt, s ennek 
hangot is adott a nemzetközi sajtótájékoztatón és a sajtótájékoztatót követő fogadáson. Úgy távozott Budapestről, 
hogy győzött: lekörözte versenytársait, mondhatni ő vette meg az átalakuló Magyarországon az első politikai 
napilapot. Igaz, nem teljes egészében, de az alaptőke 40 százalékos jegyzésével a Mirror Group Newspapers lett 
a legnagyobb befektető a Társaságban. Négy magyar bank együtt jegyzett 40 százalékot az alaptőkéből, a Pallas 
pedig 15 százalékot. A Magyar Hírlap Alapítvány a szerkesztőségnek a Társaság goodwilljéhez való hozzájárulá-
sa elismeréseként 5 százalék részesedés jutott, s a Magyar Hírlap megjelentetése a Magyar Hírlap Rt.-hez került.

A Magyar Hírlap kiadásának új környezetében a megállapodás szerint (Jakab et al. 1991: 23):
•	 a szerkesztési politikát a lap szerkesztői és újságírói határozzák meg;
•	 a főszerkesztőt a lap újságíróinak egyetértésével nevezik ki;
•	 a Mirror Holdings ígéretet tesz, hogy a közeljövőben befektet egy korszerű, többszínnyomásra is alkal-

mas nyomda létesítésébe és a szerkesztőségi munka számítógépes technológiájának telepítésébe.7

Az átalakulás része volt, hogy az újságírók bérét megemelték, a szerkesztőségi létszámot viszont csökkentették. 
Minden érintett újságíróról az Alapítvány Kuratóriuma döntött, s nem a főszerkesztő vagy a helyettesei. A Pallas 
átvett jónéhányat közülük, többen nyugdíjba mentek kedvező feltételekkel. Összességében az év végére a rész-
vénytársaság újságíró-állománya nyolcvanról ötvenhárom főre apadt anélkül, hogy a társaságot a nyilvánosság-
ban támadások érték volna.

3.2. A Magyar Nemzet szervezeti átalakulása

A Magyar Nemzet napilapot 1938-ban alapították. A Sajtókamara létrehozását követően a volt miniszterelnök, 
Bethlen István köréhez tartozó közéleti szereplők vetették fel, hogy Magyar Nemzet címmel ki lehetne adni 
egy olyan napilapot, amely szembemegy a szélsőségesen jobboldali lapok náci propagandájával. Az alapításhoz 
szükséges induló tőkét három közismert mágnás, a Takarékpénztárak és Bankok Egyesülete, valamint a 
Gyáriparosok Országos Szövetsége prominensei adták össze. Az alapítók Pethő Sándor újságírót kérték fel 
főszerkesztőnek, aki Bethlen István miniszterelnökségének idején hosszú éveken át szerkesztette a Magyarság 
című legitimista, ellenzékinek számító napilapot, bírálva a Bethlen-kormányt (lásd Buzinkay 2016). Az 1930-as 
évek második felében az országban végbement szélsőjobboldali előretörést Pethő veszélyesnek tartotta, igy el-
fogadta a felkérést a polgári értékek képviseletére létrehozott Magyar Nemzet főszerkesztői posztjára, és csat-
lakozott hozzá néhány kollégája is a Magyarságtól. Az újság kiadását többször felfüggesztették, és Pethő is csak 
két évig volt főszerkesztő. A német hadsereg Magyarországra való bevonulásával (1944. március 19.) elérke-
zett a végítélet napja: „…a Gestapo feldúlta a Magyar Nemzet szerkesztőségét, s a lapot az 1944. március 22-i 
számmal betiltották” (Buzinkay 2016: 388).

Tekintettel tanulmányunk terjedelmi korlátaira, a Magyar Nemzet esetében is a sajtótörvény hatályba lépé-
sétől a rendszerváltás első évének (1990) végéig tartó, nagyjából hat éves időszak történéseit helyezi előtérbe, 
szükség esetén visszatekintve a releváns előzményekre is. Az egyik ilyen előzmény a sajtó állampárti megregu
lázása az 1982–83-as években, ami az MSZMP Politikai Bizottságának értékelése szerint időszerű volt. A tes-
tület 1982 márciusában kétszer is tárgyalta a kialakult helyzetet, mivel az első ülésre benyújtott előterjesztést 
Kádár János főtitkár nem tartotta kielégítőnek, mert szerinte túlságosan az ellenzéki csoportosulásokkal fog-
lalkozott. Kádár fontosabbnak találta, vajon mi magyarázza, hogy egy év alatt a sajtóban, a rádióban és a tele-
vízióban felerősödött az ellenzéki magatartás, mert úgy vélte, ezek hatása az igazi kockázati tényező. A vita során  

6  A főszerkesztői poszt várományosa, Bossányi Katalin meghökkentő hibát követett el azzal, hogy az MSZP vezetésének 
felkérésére elfogadta, hogy a közelgő parlamenti választásokon egyike legyen a pártlistán szereplő képviselőjelölteknek. 
Meg is választották képviselőnek, ami viszont összeférhetetlen volt a Magyar Hírlap főszerkesztői posztjával, sőt ahhoz 
vezetett, hogy fel is mondtak neki.
7  1991 áprilisában megemelték a Társaság alaptőkéjét: a Mirror Holding részesedése 51 százalékra nőtt. A tőkeemelés nyo-
mán az Alapítvány tulajdonosi részesedése 5 százalékról 4 százalékra csökkent, de ennek nem volt gyakorlati jelentősége.



A lapkiadás átalakulása az 1980-as évek második felében és a rendszerváltás első évében	 59

Kádár indulatosan megjegyezte: „Nem megy, ahogy ez most folyik a TV híradónál … a Népfront lapja – a Magyar 
Nemzet – ordenáré vezércikket közöl” (idézi Huszár 2003: 284–285). Az MSZMP PB úgy látta, hogy a főszer-
kesztők rendszeresen helyt adtak olyan írásoknak, amelyek eltértek az állampárt sajtópolitikai irányvonalától. 
Ezt egy hosszú példatárral próbálták bizonyítani; az élen a Magyar Nemzetben megjelent egyes cikkek és szer-
zőik álltak. Summa summarum, az MSZMP PB tagjai úgy ítélték meg, hogy az ellenzéki tevékenységről szóló 
határozatuk végrehajtása nem volt megfelelő a sajtóban, így a „döntésre érett kádercserék” (sic!) (idézi Murányi 
1999: 93) elkerülhetetlenné váltak. A Magyar Nemzet akkor már közel tíz éve hivatalban lévő főszerkesztője, 
Pethő Tibor8 is a kádercsere áldozata lett. Utódja, Soltész István a Tájékoztatási Hivatal elnökhelyettesi tiszt-
ségéből érkezett a Magyar Nemzet szerkesztőségébe. A nyolcvanas évek második felében a Magyar Nemzet 
szerkesztősége tudatosan nyitott a társadalmi reformok ismertetésére, a lap olvasottsága pedig folyamatosan 
növekedett. 1988-ban a terjesztett példányszám átlépte a napi százezret, s így a Pallas Lapkiadó legfontosabb 
termékévé vált (Jakab et al. 1991).

Soltész István megbízható káderként igencsak igyekezett a sajtóirányítás ukázaihoz igazodni, de komolyan 
vette a lapágazatban kibontakozó versenyt is, és kezdeményezte, hogy alapítsanak saját kiadót a Magyar Nemzet 
megjelentetésére. Ezt a Hazafias Népfront (HNF) ernyője alatt képzelte el, és a HNF elnöksége előzetes felhatal-
mazásával, valamint a Pallas Lapkiadó tájékoztatásával bele is vágott. Első helyettese, Tóth Gábor társaságában 
1989 tavaszán tárgyalásokat folytatott egy kanadai napilap, a Toronto Sun egyik szerkesztőjével, Egri György 
újságíró-menedzserrel. A lap tulajdonosa, az ismert milliárdos üzletember, Andrew Sarlós érdeklődést mutatott 
egy új szervezet, a Magyar Nemzet Lap- és Könyvkiadó Rt. megalapításában való részvételre. Erről előterjesztést 
készítettek a Hazafias Népfront elnöksége számára, amelyet az Ügyvezető elnökség 1989. május 22-én meg-
tárgyalt, és arra jutott, hogy a szerkesztőség vezetése folytassa a tárgyalásokat. A tárgyalásokról kiszivárgott 
információk viszont egyrészt oda vezettek, hogy különböző hazai érdekcsoportok – például a Magyar Kultu-
rális Kamara – „A Magyar Nemzet nem eladó” metaforával kinyilvánították, hogy ellenzik külföldi szakmai 
befektetők megjelenését a patinás Magyar Nemzet napilap önálló kiadóvállalatának megalapításában (Murányi 
1992). Másrészt viszont felkeltették további szakmai befektetők érdeklődését az újság kiadását végző részvény-
társaság megalapítása iránt. Köztük volt Soros György milliárdos üzletember az Amerikai Egyesült Államok-
ból, aki az 1980-as évektől a magyarországi demokratikus átalakulás egyik szószólója és anyagi támogatója lett.

A külföldi befektetőkkel folytatott tárgyalásokon szóba került, hogy a Hazafias Népfrontnak le kellene mon-
dania lapgazdai jogáról, mivel mind az amerikai, mind a kanadai jog kizárja, hogy politikai szervezet részt 
vegyen az amerikai és/vagy kanadai befektetést is tartalmazó önálló lapkiadó vállalkozás vezetésében. Ezt a 
korlátozást Andrew Sarlós képviseletében Egri György tudatta a Hazafias Népfront elnökségével szeptember 
1-jén kelt levélében. A válaszlevélben az elnökséget képviselő három aláíró közölte vele, hogy „a HNF semmi-
lyen címen és összegért nem hajlandó lemondani a lapgazdai jogáról” (idézi Murányi 1992: 7), s ezzel zátonyra 
futtatta az újság vezetőinek kezdeményezését. Soltész nem fogadta el a Hazafias Népfront vezetésének pálfor-
dulását, majd a szerkesztőséggel mit sem törődve a Magyar Nemzet olvasóinak jelentette be az 1989. novem-
ber 4-ei lapszámban, hogy az év utolsó napjával lemond főszerkesztői posztjáról. A szerkesztőség munkatársai 
néhány nappal később titkos szavazást tartottak arról, hogy kit javasoljanak főszerkesztőnek a kinevezési jogot 
akkor még gyakorló Hazafias Népfront elnöksége számára: két jelöltről szavaztak, s a hetvennyolc munkatárs-
ból ötvenöt Martin Józsefre, a külpolitikai rovat főmunkatársára szavazott (Murányi 1992).

Soros először saját elképzelései szerint alapította volna meg a Magyar Nemzet Lapkiadó Rt-t, de nem járt 
sikerrel. Később az ő közvetítésével megjelentek további befektetők is, érdeklődve a Magyar Nemzet Lapki-
adó Rt. megalakulása iránt, és Soros tekintélye, szervezőmunkája eredményeként a szükséges alaptőke hamar 
összejött. Soros támogatta a munkatársak által javasolt főszerkesztő kinevezését is, viszont a részvénytársaság 
megalapításáról nem tudott megegyezni a Hazafias Népfront elnökségével. A további tárgyalásokon a Hazafias 
Népfront elnökhelyettese, Asztalos László előterjesztette, hogy mind Soros, mind a Hazafias Népfront elnök-
sége rendelkezzék vétójoggal a szerkesztőbizottság összetételének kialakításánál, a javaslatot Soros azonnal 

8  Pethő Tibor újságíróként édesapja, Pethő Sándor szakmai karrierjét követte.



60	 Gálik Mihály – Tömpe István

elutasította. Asztalos újabb javaslatát, hogy a lap függetlenségének megóvását bízzák egy kívülálló testületre 
vagy magánszemélyekre, Soros szintén elvetette (Murányi 1992). Úgy tűnt, hogy a Hazafias Népfront elnöksé-
ge húzza az időt, de ezt már nem folytathatta sokáig: az Elnökség az 1990. január 11-én tartott ülésén lemon-
dott a Magyar Nemzet lapgazdai jogáról.

A Hazafias Népfront kivonulását követően 1990. január 12-én a Postabank, a Pallas Lap- és Könyvkiadó 
vállalat, valamint a szerkesztőséget képviselő Magyar Nemzet Újságíró Alapítvány társasági szerződést írt 
alá a Magyar Nemzet Lap-és Könyvkiadó Korlátolt felelősségű társaság (Kft.) létrehozására hatmillió forint 
törzstőkével, nyitva hagyva azt az opciót, hogy az a jövőben részvénytársasággá alakuljon át. A Postabank 
és a Pallas egyaránt 40 százalékot jegyzett, az Alapítvány pedig a kft.-nek átadott goodwill ellenértékeként 
a törzstőke 20 százalékához jutott hozzá. A hírt még aznap, szerkesztőségi értekezleten jelentették be, azzal 
együtt, hogy a laphoz visszahívott Pethő Tibor lett a szerkesztőbizottság elnöke, a szerkesztőség vezetője pe-
dig a munkatársak által a két hónappal korábban megválasztott főszerkesztő, Martin József. Mindkét vezető 
hangsúlyozta, hogy:

A Pethő Sándor alapította lap, hagyományaihoz híven, pártoktól és szervezetektől füg-
getlenül, továbbra is elsősorban az értelmiség újságja kíván maradni, s közvetíteni igyek-
szik a magyar nemzeti progresszió meghatározó áramlatai: a népi-nemzeti, a polgári 
liberális és baloldali liberális irányzatok maradandó értékeit (idézi Murányi 1992: 40). 

Ugyanezen a napon délután folytatódott a szerkesztőségi értekezlet, és az alakulóban lévő kft. ügyeit intéző 
Heltai Tibor váratlanul bejelentette, hogy a Pallas vezetőinek eddigi állításaival szemben a Magyar Nemzet 
nem veszteséges, hanem igencsak nyereséges vállalkozás. A főszerkesztő Martin József arról számolt be, hogy 
előzetesen négy tárgyalás zajlott le a lap iránt érdeklődő szakmai befektetőkkel, megnevezve a német Springer, 
az olasz Berlusconi, a francia Hersant és a svéd Bonnier csoportokat. Martin később úgy értékelte, hogy az idő 
múltával a négy potenciális külföldi befektetőből csak ketten maradtak meg, nevezetesen a Hersant és a Bonnier 
csoport. 1990. március 12-én Pethő Tibor a Pallas két vezető állású munkatársával Párizsba utazott abból a 
célból, hogy a Magyar Nemzet Kft. képviseletében széles körű együttműködésről írjanak alá szándéknyilatko-
zatot a Robert Hersant csoport képviselőivel. A megállapodás kulcseleme a Magyar Nemzet leendő kiadójára 
vonatkozó tőkeemelés volt, és azzal zárult, hogy „jelen dokumentum bizalmas jellegét mindaddig fenntartják, 
ameddig a magyar fél számára szükséges szaktárgyalások a közeljövőben eredményt hoznak” (a szándéknyi-
latkozat részleteit lásd Murányi 1992: 49–52).

Júliusban Budapestre érkezett előbb a svéd, majd a francia befektetői csoport küldöttsége, s elkészült az aján-
latuk is. A két pályázó ajánlatáról július 20-án szerkesztőségi értekezleten tárgyaltak. Az értekezleten megtar-
tott szavazáson a leadott 68 szavazatból az Hersant pályázatára huszonnyolcan, a Bonnier csoporthoz tartozó 
Dagens Nyheter pályázatára pedig negyvenen voksoltak: ez a szerkesztőség egyértelmű állásfoglalása volt a 
svéd befektető mellett.

Tekintettel arra, hogy az állam volt a Pallas tulajdonosa, ahogy a Postabanké is, az államigazgatás nem ma-
radt közömbös az iránt, hogy hol tart a Magyar Nemzet privatizációja. Időrendben három fontos állami intéz-
kedést/bejelentést emelünk ki (Murányi 1992):

•	 1990. június 20-án Matolcsy György államtitkár levélben kérte a Pallas vezérigazgatóját, Németh Jenőt, 
hogy a hatáskörébe tartozó, az állami vagyonnal kapcsolatos döntéseket függessze fel addig, amíg a hely-
zetet a kormány szakértői át nem vizsgálják.

•	 Július 13-án a szokásos kormányzóvivői tájékoztatón László Balázs a következőket mondta: A kormány 
úgy döntött, hogy az eredeti tervezettel szemben a Pallas Lap- és Könyvkiadó Vállalat, valamint a Magyar 
Távirati Iroda és a Magyar Közvéleménykutató Intézet felett is a miniszterelnökség fog felügyeletet gya-
korolni, tehát nemcsak a rádió, a televízió és az MTI fog ebbe a körbe tartozni.

•	 Július 25-én a Miniszterelnöki Hivatal a miniszterelnök személyes döntése alapján Horti Józsefet ne-
vezte ki a Pallas és a Hírlapkiadó vezérigazgatói posztjára, Németh Jenő pedig vezérigazgatóhelyettes-
ként folytatta.



A lapkiadás átalakulása az 1980-as évek második felében és a rendszerváltás első évében	 61

Mondhatni a magyar államigazgatás is megérkezett a lapok privatizációs küzdőtérére, miközben már hetek 
óta folyamatosan ülésezett az országgyűlés sajtóprivatizációs bizottsága. Emellett Antall József miniszterelnök 
a sajtóprivatizációt érintő ellenzéki interpellációkra válaszolt a plenáris üléseken, valamint fogadta a Magyar 
Nemzet főszerkesztőjét és szerkesztőbizottsága elnökét is. A miniszterelnök hangsúlyozta, hogy: „A Kormány 
változatlanul azt szeretné, hogy a Magyar Nemzet magas színvonalú, pártoktól független lap legyen” (idézi 
Murányi 1992: 71). Hozzátette, hogy a Magyar Nemzet Kft. felkér egy pártatlan bizottságot, hogy előzetesen 
véleményezze az ajánlatokat. A pártatlan bizottságba felkért három tekintélyes társadalomkutató, Gombár Csaba, 
Hankiss Elemér és Kosáry Domokos számára július 10-én postázták a kft. nevében Pethő Tibor, Németh Jenő 
és Martin József felkérő levelét, amelyben az a tájékoztatás is ott szerepelt, hogy „[a] beérkező ajánlatokról a 
szerkesztőség is véleményt fog nyilvánítani, de a döntés az Önök értékelése alapján a kft. joga” (idézi Murányi 
1992: 74). A pártatlan bizottság a szakértői véleményt július végére készítette el. Kidolgozásának hátteréről ér-
demes idézni a három szerzőt:

Nem ismerjük sem a laptulajdonosok, sem a Szerkesztő Bizottság, sem a Magyar Nemzet 
Alapítvány véleményét és preferenciáit. Vagyis nincsenek háttérinformációink, s így csak a 
pályázatban foglaltakat vehetjük véleményünk kialakításánál alapul (idézi Murányi 1992: 
82–83). 

Ehhez csak annyit, hogy az érintettek véleményének ismerete nélkül aligha lehet olyan véleményt alkotni, ame-
lyik a szakszerűség oldaláról kikezdhetetlen. A pártatlan bizottság végül is úgy foglalt állást, hogy a „jelenlegi 
két ajánlat alapján a szempontok többsége a francia lap mellett szól” (idézi Murányi 1992: 83).

A Magyar Nemzet Kft. augusztus 3-án tartott taggyűlésén a kft. három tagjából a Pallas és a Postabank képvi-
selője az Hersant csoport mellett szavazott, az Alapítvány képviselője, Keserű Ernő pedig ellene. Három nappal 
később a lap vezetése szerkesztőségi értekezletet hívott össze. Martin József főszerkesztő – aki ugyan nem el-
lenezte a Pártatlan Bizottság felállítását, de nem értett egyet a döntésével – az augusztus 7-én megjelent Magyar 
Nemzetben úgy fogalmazott, hogy a Magyar Nemzet Kft. az augusztus 3-ai ülésén jogellenesen tagadta meg az 
alapítványtól a vétójogot, s ezért lemond, bár a laptól nincs szándékában távozni (Murányi 1992: 90).

Az Alapítvány megpróbált megegyezni a kft. másik két tagjával a szerkesztőségi függetlenség tartalmáról. 
A tárgyalás eredményét a „Megállapodás a Magyar Nemzet függetlenségéről” című szerkesztőségi cikkben hoz
ták nyilvánosságra a lap október 9-ei számában, ebből idézve néhány rendelkezést:

•	 A Magyar Nemzet szerkesztői tevékenységét a főszerkesztő irányítja.
•	 A főszerkesztői állás betöltésére az első alkalommal nyilvános pályázatot kell kiírni, és legkésőbb 1990. 

december 31-ig dönteni kell a főszerkesztő személyéről, valamint a szerkesztőség szervezeti rendjéről.
•	 A kft. vezetése nem avatkozhat bele a lap politikai irányvonalának kidolgozásába, … nem befolyásolhatja 

a lap politika irányvonalát és szerkesztési elveit.9

A megállapodást, amely később az Újságírói Charta nevet kapta, hűvösen fogadta az Hersant csoport nemzetkö-
zi osztályának igazgatója, aki úgy vélte, hogy bizonyos rendelkezéseket világosabbá kell tenni. Említést érdemel 
még, hogy november 2-án a kft. tulajdonosai egyetértésre jutottak a főszerkesztői pályázat kiírásának szövegéről.

1990. november 30-án aláírták a Magyar Nemzet Lap- és Könyvkiadó Rt. alapító okiratát, s ahogy a napi-
lap másnapi számában aposztrofálták, „[e]ldőlt a Magyar Nemzet sorsa”.10 Az alaptőke 135 millió forint lett, 
a tulajdonosi részesedés pontos megoszlása pedig a következőként alakult: Hersant 40,75 százalék, Pallas 
20,33 százalék, Postabank 20,33 százalék, Magyar Nemzet Alapítvány 18,59 százalék. A főszerkesztő szemé-
lyére a szerkesztőség tesz javalatot, az igazgatótanács elnökére pedig a francia főrészvényes. A Magyar Nemzet 
Alapítvány Kuratóriumának nyilatkozatát Javorniczky István társelnök tolmácsolta az alapító okirat aláírását 

9  Megállapodás a Magyar Nemzet függetlenségéről. Magyar Nemzet, 1990. október 9.
10  Eldőlt a Magyar Nemzet sorsa. Magyar Nemzet, 1990. december 1., 1. o.



62	 Gálik Mihály – Tömpe István

követő fogadáson. Azzal indított, hogy: „Nem győztünk, de bízunk benne, hogy a lap mégsem veszít.”11 Nem 
protokolláris beszéd volt, hanem töprengés az Rt. megalapításához vezető eljárásról, amelyet korábban élesen 
kritizált a Kuratórium. Beszédében érdekes elem volt az úgynevezett harmadik megoldás felvázolása, amely-
nek lényege, hogy maradjon magyar kezekben az újság. Ebből persze semmi nem lett, s bizton állítható, nem 
is lehetett. Visszafogott beszédét Javorniczky azzal zárta, hogy örömünnepről ugyan nem lehet szó, „de talán 
mégis a magyar Nemzet önmagára találásának, régi neve visszaszerzésének a kezdete”.12 Nem így történt már 
a kezdet kezdetétől sem, hiszen az új főszerkesztő megválasztásához kevés lett az év végéig fennmaradt egy 
hónap, így megoldásként a szerkesztőbizottság elnöke, Pethő Tibor látta el a főszerkesztői teendőket is 1991. 
január 1-től június 30-ig.

4. „A média nem olyan, mint bármely más vállalkozás”

A tanulmányunkat záró alfejezet címe a médiagazdaságtan és a médiaelmélet egyik alaptétele. Fölösleges azon 
meditálni, hogy kihez is kötjük, a magunk részéről Denis McQuail klasszikussá vált könyvének – A tömegkom-
munikáció elmélete – hatodik kiadását használtuk, amely magyar fordításban 2015-ben jelent meg, ebből idé-
zünk: „A médiaszervezet … tevékenysége egyszerre óhatatlanul gazdasági és politikai jellegű, valamint erősen 
függ a folytonosan változó technológiáktól” (McQuail 2015: 262).

A mértékadó üzleti előrejelzések már a nyolcvanas évek második felében felvetették, hogy az 1990-es évek-
ben igencsak kedvezőtlenül változik majd meg a lapkiadás gazdasági környezete (lásd European Television Task 
Force 1988). Az előrejelzés bevált, az évtized első felében a televízió digitális forradalma eredményeként meg-
sokszorozódott az elérhető televíziós csatornák száma szerte Európában, és fokozatosan Magyarországon is. 
A szabadidő eltöltésben a tévénézés ugrott az élre, a politikai napilapok olvasása pedig látványosan vissza-
esett (Gálik 2003). Mindezt tetézte még az internethasználat tömegesedése és az innovatív világháló terjedése 
az évtized második felében. Ami a magyar médiaszínteret illeti, a napilapok kínálatában a hírek/információk 
szegmensben nálunk hirtelen jelentek meg azok a bulvártermékek, amelyek vonzották az olvasókat. Ez már 
önmagában átstrukturálta a lapkiadás piacát, például mind a Magyar Hírlap, mind a Magyar Nemzet terjesz-
tett példányszáma kevesebb, mint a felére esett vissza öt év leforgása alatt az 1991 és 1996 közötti időszakban. 
Ez együtt járt a kiadói reklámbevételek drámai csökkenésével, ami a rendszerváltás előtt megszokott állami 
támogatások megszűntével lényegében gazdasági csődbe sodorta mindkét napilapot.

Felhasznált irodalom
Bossányi Katalin (1990): Felszabadítási Háborúnk, avagy Butaságom Története –A Magyar Hírlap részvénytár-
sasággá szervezése. In: Bossányi Katalin (2000): Kísérlet. Neumann Kht., https://mek.oszk.hu/05500/05549/html/
bossanyi0043.html 

Bozóki András (2019): Gördülő rendszerváltás. Az értelmiség politikai szerepe Magyarországon (1977–1994). 
L’Harmattan.

Buzinkay Géza (2016): A magyar sajtó és újságírás története a kezdetektől a rendszerváltásig. Wolters Kluver Kft.

Farkas Zoltán (1989): Lapalapítók ’88. Jel-Kép, 10. évf., 1. sz., 12–30. o.

Gálik Mihály (2003): Médiagazdaságtan. (Harmadik, bővített és átdolgozott kiadás). Aula Kiadó.

Gálik Mihály (2025) Kijárat a szabadba. Élet és Irodalom, 2025. október 31., 8. o.

11  Uo.
12  Uo.

https://mek.oszk.hu/05500/05549/html/bossanyi0043.html
https://mek.oszk.hu/05500/05549/html/bossanyi0043.html


A lapkiadás átalakulása az 1980-as évek második felében és a rendszerváltás első évében	 63

Gálik Mihály, Jakab Zoltán & Vörös Csilla (1990): Külföldi tőke a magyar sajtópiacon. Ipargazdasági Szemle. 
21. évf., 3–4. sz, 282–286. o.

Huszár Tibor (2003): Kádár János politikai életrajza (2. kötet). Szabad Tér Kiadó & Kossuth Kiadó.

Jakab, Zoltán & Mihály Gálik (1991) Survival, Efficiency, Independence – The Presence of Foreign Capital in the 
Hungarian Media Market. The European Institute for the Media, Manchester Mediafact, September 1991, p. 54.

Juhász Gábor (2005): Nyomtatott sajtó. In: Bajomi-Lázár Péter (szerk.): Magyar médiatörténet a késő Kádár-
kortól az ezredfordulóig, 113–132. o. Akadémiai Kiadó.

Kornai János (1989): Indulatos röpirat a gazdasági átmenet ügyében. HVG Rt.

McQuail, Denis (2015): A tömegkommunikáció elmélete. Wolters Kluwer Kft.

Murányi Gábor (1992): Volt Egyszer egy Magyar Nemzet? Héttorony Kiadó.

Murányi Gábor (1999): „Döntésre érett kádercserék” Főszerkesztők leváltása 1982-ben. Beszélő, 4. évf., 2. sz., 
93–96. o.

Sárközy Tamás (1993): A privatizáció joga Magyarországon (1989–1993). Akadémiai Kiadó.

Sárközy Tamás (2012): Magyarország kormányzása 1978–2012. Park Kiadó.

Szalai Erzsébet (1990): Szereppróba. Valóság, 12. sz., 12–15. o.

The European Television Task Force (1988): Europe 2000: What kind of Television? The European Institute for 
the Media.


