Médiakutató

Lábjegyzetek

Gayer Zoltán: A befogadás útjain.

1 Ez a tanulmány egy nagyobb írás (PhD-dolgozat) részlete. A tanulmányban azt a kérdést próbálom több szempontból is körüljárni, hogy milyen szerepe van a nézőnek – a maga előfeltevéseivel, hiteivel és elvárásaival – a befogadás élvezetében, vagyis a filmes élményben.
2 Nyilvánvaló, hogy itt a világot a kutató értékei szerint különböztetjük meg, így az egyik kutató itt, a másik ott húzhatná meg a határt.
3 Az alábbi elképzelések egyes részletei már megjelentek két írásomban, lásd Gayer (2000a & 2000b).
4 A tanulmányban itt nem közölt részben szóltam arról, hogy a meseszerkezet általános ismerete mennyiben segíti a mese élvezetét. A narratíva filmes elméleteiről lásd Kovács (1997).
5 Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint egy furcsa jelenség, amelyet sorozatnéző ismerőseimen vettem észre. A Barátok közt aktuálisan következő kétheti történéseinek listája előre elérhető az egyik internetes portálon, vagyis aki akarja, előre is megismerheti a történések nagy vonalait. Gondolnánk, hogy a nézői élvezetet gátolná az efféle tudás, hiszen így megszűnik a titok, a rejtély, amiért tényleg érdemes lenne végignézni az adott részeket. Ismerőseimen azonban azt figyeltem meg, hogy mégsem zavarja őket ez a tudás, sőt talán még teljesebb élvezettel ízlelik az eseményeket, mert sosem az esemény maga az, ami igazán élvezetes, hanem az, ahogyan megvalósul. A néző számára tehát igazán elsősorban az izgalmas, amilyen körülmények között zajlik a történet, amilyen arcot vágnak közben az érdekelt felek stb., akikre sokkal jobban tud figyelni az, aki a történetet előre ismeri. És itt csak fokozati különbség van a történetet a portálról tényleg előre tudók és azok között, akik a karakterek típusából kikövetkeztetve sejtik meg azt.
6 Lásd Propp (1975).
7 Lásd Todorov (1977).
8 Annak ellenére sem, hogy sokan saját életünket talán valamilyen végkifejlet felé haladó meseként éljük is meg.
9 Hisz pont ezt a furcsa ellentmondást próbálták az MTV mai szerkesztői nyilvánvalóvá tenni egy – valljuk be, felemás módon sikerült – jegyzetelgetős technikával a Szomszédok Retróban. Mint tudható, a mai szerkesztők vicces és informatív szövegbuborékokkal látták el a már első sugárzásakor is igencsak bárgyúra, mert népnevelőre sikeredett sorozatot, amely vetítési technikát – talán nem véletlenül, hisz rendezőként vélhetően még ma sem látja hibáit – Horváth Ádám persze letiltott.
10 Elsősorban persze a két országos kereskedelmi csatorna valóságshow-jában.
11 Ha a szereplők között nem lenne olyan nagy típusbeli változatosság, a műsorok a teljes unalomba fulladnának.